művészetterápia olyan kiegészítő terápiás módszer, mely a művészet (zene, tánc, képzőművészet, dráma, irodalom stb.) kreatív folyamatait a gondolatok és érzések nonverbális kommunikációjára használja. A művészetterápia összehangolja a művészet kifejező eszközeit és a terápiás hatótényezőket, amelyeket a terapeuta egy tervezett folyamaton belül alkalmaz.

A művészetterápiához nincs szükség művészi tehetségre, hiszen az esztétikai célokat szolgáló és nem szolgáló művészeti termékek egyaránt hasznosan felhasználhatóak a terápiában. A művészetterápiákban közös a kreativitásra, szabad önkifejezésre, biztonságos és bizalmas környezetre helyezett hangsúly.

Az, hogy a művészetek nagy hatással vannak a lélekre és az elmére, sőt képesek gyógyítani, valamint nemesebb állapotba hozni azt, nem új keletű gondolat. Már az ókori bölcsek, orvosok a zenét nyugtatónak vélték, valamint a kedélybetegek gyógyítására is javasolták.

Az ókori görög filozófustól, Arisztotelésztől származik a katarzis fogalma, mely a színjáték során a nézőben keltett, majd a történet által levezetett feszültség oldását, megtisztulást jelent. Katarzist azonban nem csak egy színdarab, hanem bármilyen művészeti alkotás is kelthet a kitárulkozás által.

A felvilágosodás korában a francia elmegyógyintézetekben színdarabokat tanítottak be a pácienseknek, akik aztán eljátszották azokat. Ez lehetett az egyik legkorábban alkalmazott művészetterápia.

 

A művészetterápia nem csak mint pszichológiai fejlesztés vagy terápia nem csak gyógyuláshoz, rehabilitációhoz lehet igénybe venni, hanem jótékonyak az elsődleges és másodlagos megelőzésben.

A legtöbb művészetterápia csoportban zajlik, ugyanis a csoport közege, kommunikációs rendszere és légköre támasz és erőforrás a benne lévők számára.

Lehetséges egyéni terápia is, amennyiben speciális terápiás cél megkívánja.

Felhasználási területei lehetnek például pszichoszomatikus orvoslásban, gyász és lelki trauma feldolgozásban, vagy erős érzelmi gátoltság oldására is.

Nálunk a játszóházban több korosztály számára is indítunk csoportot. Óvodásoknak, kisiskolásoknak és a kiskamasz korosztálynak. Az óvodásoknál az iskola előkészítést figyelembe véve, de a többi gyerekeknél is szorongó, visszahúzódó, beilleszkedési nehézségekkel illetve figyelem zavarral küzdő gyermekek számára. A csoport foglalkozás célja a kreatív készségek, figyelem, finom motorika és a beszéd fejlesztése a játékos alkotás segítségével.

A csoportok 4-6 fővel indulnak.